Ga verder naar de inhoud

Wettelijk kader voor de Samenlevingsdienst

27.06.2024

Voortaan is er een wettelijk kader met een apart statuut voor jongeren die zich inzetten bij een gastorganisatie voor een project van algemeen belang.

De samenlevingsdienst is een regeling die het mogelijk maakt dat jongeren zich inzetten voor een project van algemeen belang. Naast de inzet voor een sociaal project kunnen de jongeren tegelijk opleidingen en bewustmakingstrainingen (verplichte burgerschapsmodules) volgen om individuele autonomie, burgerzin en ideeën over sociale diversiteit en solidariteit te bevorderen.

De samenlevingsdienst:

  • is toegankelijk voor alle jongeren tussen 18 en 25 jaar die in België verblijven, zonder specifieke voorwaarden. In bepaalde uitzonderlijke gevallen (strafrechtelijke veroordelingen e.d.) mag een jongere geen samenlevingsdienst uitvoeren ;
  • duurt zes tot maximaal twaalf maanden en mag maar één keer worden voltooid ;
  • geeft de jongere recht op een vaste vergoeding van maximaal 550 euro per maand. De vergoeding kan worden gecumuleerd met bepaalde vervangingsinkomens. Er moet echter nog een plafond worden vastgesteld voor die cumulatie. > die info over de vergoeding vind ik niet terug in de wet. Ik lees dat er nog een kb volgt. Zie art 19 van de wet.

Tijdens zijn dienst heeft de jongere:

  • recht op bepaalde stelsels zoals vaderschaps- of moederschapsverlof. Ook de arbeidsongevallenregeling en andere beschermingsmaatregelen (gezondheidstoezicht, opzegtermijn) zijn van toepassing;
  • recht op een vrijstelling van beschikbaarheid op de arbeidsmarkt. De dienst telt mee voor de dagen van de beroepsinschakelingstijd voorafgaand aan een eventuele uitkeringsaanvraag voor volledige werkloosheid.

De samenlevingsdienst wordt verricht bij ‘gastorganisaties’ die vooraf erkend zijn door het Agentschap van de Samenlevingsdienst.

> de wet bepaalt ook welke organisaties dat kunnen zijn. En hoe ze een aanvraag kunnen indienen. Dat is belangrijke info voor onze leden.

Het betreft voor de duidelijkheid een nieuw statuut van 'burger in dienst'. Het gaat dus niet over een werknemer, zelfstandige, ambtenaar of vrijwilliger.

Let wel: de activiteiten die aangeboden worden aan de burgers in dienst in het kader van hun opdracht, mogen niet overeenstemmen met vaste jobs die geregeld worden door de statuten van het openbaar ambt, noch met jobs die noodzakelijk zijn voor de normale werking van de gastorganisatie en die kunnen ingenomen worden door werknemers met een arbeidsovereenkomst, noch met activiteiten die overeenstemmen met deze die gewoonlijk uitgevoerd worden door zelfstandigen bij de gaststructuur.

Er moet een driepartijenovereenkomst tussen het Agentschap, de jongere en de gastorganisatie gesloten worden.

Er zullen nog uitvoeringsbesluiten en praktische richtlijnen nodig zijn om verdere invulling te geven (o.a. bevoegde inspectiediensten controle arbeidsduur, gezondheid en veiligheid op het werk, …)

> die info vind ik niet meteen terug. Spreken over arbeidsduur in algemene zou ik niet doen hier. Aangezien het geen wns zijn, zijn die regels niet van toepassing tenzij de wet daarover iets zou bepalen. Art 22 §1 vermeldt bovendien wat de overeenkomst moet bevatten, o.a. beperkingen wat het aantal uren betreft.

Het is momenteel ook nog niet helemaal duidelijk wat de toekomst van het huidige Platform voor de Samenlevingsdienst zal zijn. Aannemelijk scenario is dat het platform met haar expertise zich kandidaat stelt om de aanstelling van het Agentschap van de Samenlevingsdienst te verkrijgen.

De website www.samenlevingsdienst.be van het platform biedt momenteel ook nog informatie over samenlevingsdienst in de oude vorm.

De mogelijkheid om een Samenlevingsdienst te verrichten bestaat al sinds 2007 via de vzw “Platform voor de Samenlevingsdienst”, maar een wettelijk kader ontbrak. Met de wet van 15 mei komt de wetgever daaraan tegemoet. De wet werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 31 mei 2024.

Let wel: de Vlaamse regering heeft besloten om een verzoek tot nietigverklaring tegen deze regeling in te dienen bij het Grondwettelijk Hof. Dit omwille van een mogelijke bevoegdheidsoverschrijding van de federale regering. We volgen het samen met Unisoc op.

Anderen lazen ook dit:

Vanaf 1 juli in Brussel: werkgelegenheidssteun versterkt en nieuwe werkuitkering ziet het licht

De Brusselse regering heeft een besluit aangenomen dat de werkgelegenheidssteun in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest versterkt. Zo wil ze de effectiviteit van haar werkgelegenheidsmaatregelen vergroten. Het gaat voornamelijk om aanpassingen aan de bestaande regelgeving. Hiernaast heeft ze ook een nieuwe werkuitkering ingevoerd.

Vanaf 1 juli in Brussel: nieuwe steunmaatregel voor aanwerving werkzoekenden met een handicap

De Brusselse regering heeft een nieuwe werkgelegenheidsmaatregel gecreëerd in de vorm van een premie voor werkgevers die een niet-werkende werkzoekende met een handicap aanwerven. De premie moet gebruikt worden om de aanwerving te faciliteren en om jouw werkplaats helemaal klaar te maken voor je nieuwe werknemer.

Komaf maken met jouw kopzorgen rond het inzetten van personeel?

Doe net als +900 socioculturele collega-organisaties, en sluit je vandaag nog aan bij Sociare!